توسعه کیفیت در طراحی و جانمایی شناور تندرو از نگاه ارگونومی

در کتاب توسعه کیفیت در طراحی و جانمایی شناور تندرو از نگاه ارگونومی، نوشته مهندس سجاد آقارضایی – مهندس میثم ظهرابی می خوانیم:

یکی از پارامترهای مهم در طراحی شناور، انتخاب مواد و تجهیزات مناسب برای ساخت شناور است. همچنین چیدمان مناسب تجهیزات در طراحی شناور تندرو از اهمیت بالایی برخوردار است. انتخاب صحیح مواد در افزایش طول عمر محصول، قابلیت اطمینان و قابلیت عملکردی سازه تاثیرگذار بوده و همچنین انتخاب صحیح تجهیزات نیز در افزایش عمر تجهیزات و افزایش قابلیت‌های عملیاتی شناور موثر است. جانمایی تجهیزات در شناور بر روی پارامترهای مختلفی از جمله پایداری، قابلیت‌های عملکردی شناور، رفتار هیدرو دینامیکی، ارگونومی، ایمنی و ارتعاشات شناور تاثیرگذار بوده و لذا لازم است در چیدمان تجهیزات، این پارامترها به عنوان معیارهای انتخاب مکان نصب تجهیزات مورد توجه قرار گیرند. کارهای مهمی در زمینه ارگونومی در شناورها انجام شده است که بخشی از آنها در مقالات و کتاب‌ها آورده شده است ولی بخاطر نظامی بودن برخی کارها را محدود کرده اند. برای مثال طی تحقیقات انجام شده سازمان حمایتی و تجهیزات دفاع انگلیس اطلاعات مربوط به عوامل انسانی مهم در شناورهای تندرو را به 9 حوزه تقسیم کرده است: حرکات شناورهای تندرو، دید، صدا، محیط، سلامت و ایمنی، رابط انسان – ماشین، قابلیت سکونت، قابلیت نگهداری و بررسی طراحی. در مثالی دیگر در یک پروژه همکاری بین نیروی دریایی آمریکا و Marinova، کابین Ullman در مقایسه با کابین های سنتی در یک قایق RIB، مورد ارزیابی قرار گرفت. در این آزمون دریایی، در سرعت های بالا، شتاب وارده به پشت ملوانان اندازه گیری شد. در این کتاب قصد داریم با استفاده از استاندارد‌های مربوط به ارگونومیک بودن تجهیزات مانند کتاب استاندارد ABS و همچنین مشورت از افراد خبره، بهترین جانمایی تجهیزات و وسایل در شناورها را شناسایی کنیم و سطح ارگونومیک بودن تجهیزات به کار رفته را بالا بریم تا آسیب‌های وارده بر بدن خدمه را به کمترین حد ممکن برسانیم و نتیجه و هدف اصلی بدست آوردن ابعاد ارگونومیک و کمینه سازی اختلالات اسکلتی عضلانی می‌باشد. در این گزارش اطلاعات مربوط به ابعاد ارگونومیک فضاهای شناور تندرو از جمله موتورخانه، کابین فرماندهی، اتاق خواب، آشپزخانه و حمام و دستشویی را بدست آوردیم و توانستیم ابعاد ارگونومیک تجهیزات و وسایل و همچنین شرایط مساعد زندگی (دما و رطوبت مناسب)، نور، سر و صدای محیط و تهویه هوای را برای خدمه فراهم کنیم تا آنها دچار کمترین اختلالات اسکلتی عضلانی بشوند یا حتی اختلالات اسکلتی عضلانی برای آنها پیش نیاید.

یادداشت نویسندگان

از دیرباز تا کنون دریانوردی با شناورهای تندرو در دریاها به خصوص دریاهای مواج همواره مشکلات زیادی از جمله اختلالات اسکلتی عضلانی را برای خدمه به وجود آورده است و همچنین باعث آسیب رسیدن به شناورها می‌شود. ما با استفاده از مسائل ارگونومیک در صدد برآمدیم تا مشکلات بدنی خدمه را کاهش دهیم و تجهیزات به کار رفته در شناورها را با ابعاد مناسب جایگذاری کنیم. این کتاب اطلاعات مفید و جامعی را در اختیار علاقه مندان به شناورها قرار می‌دهد. امید است بتوانیم به پیشرفت کشور عزیزمان کمک کنیم.

اشتراک گذاری Telegram Facebook WhatsApp Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.